وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    مشهد- ایرنا- شهردار مشهد با انتقاد صریح نسبت به رعایت نشدن اصول شهرسازی در ساخت این کلانشهر طی دهه های اخیر گفت: واقعا از این جهت باید به حال شهر مشهد گریست.

    قاسم تقی زاده خامسی شامگاه سه شنبه در هفتمین همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در مشهد افزود: چند سال پیش از انقلاب فردی جاهلانه یا عامدانه بازارهای قدیمی و کهن اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) را در این شهر خراب و صاف کرد.
    وی ادامه داد: این اقدام از طرف برخی عوام تصمیمی درست تلقی می شود در حالی که از نظر مهندسان شهرسازی اشتباه بوده است. از آن طرف پس از انقلاب نیز دوباره ساخت و ساز اطراف حرم آغاز شد. واقعیت این است که هم آن فردی که پیش از انقلاب بازارهای قدیمی اطراف حرم مطهر را به جز بازار فرش تخریب کرد و هم سازندگان بعدی هر دو خراب کردند.
    شهردار مشهد گفت: هم اینک در مشهد کدام منطقه را می توانیم به عنوان شهر قدیم مشهد معرفی کنیم. مشهد بهترین طرح تفصیلی را در اختیار داشت که به 'طرح خازنی' معروف بود. اینگونه مسائل در آن لحاظ شده بود یعنی اگر می خواستند مکان و پهنه جدیدی به شهر اضافه کنند می گفتند 'شهر جدید' و این به آن معنا بود که شهر قدیم بماند و شهر جدیدی در کنار آن ساخته شود اما هم اینک شهر قدیم مشهد اصلا وجود ندارد چون دور حرم مطهر امام رضا(ع) 16 هزار نفر زندگی می کنند که بیشتر آنها ایرانی نیستند.
    وی افزود: در مشهد تقریبا هیچ جایی به جز دو سه خانه قدیمی بازسازی نشده است. به عنوان مثال بازار فرش عزیزالله که مرکز فروش فرش ترکمنی بود پر از مردم شریف افغانستان و پلاستیکهای چینی شده و ساختمان مرکزی این بازار نیز در حال ریزش است. همانند این ساختمان 14 بنای قدیمی دیگر و در حال ریزش در مشهد وجود دارد.
    تقی زاده خامسی ادامه داد: شهر قدیم مشهد مثل دندان دایناسور بدقواره، بی ریخت و بالا و پائین شده و یک قسمت آن در عرش است و بخش دیگر آن بر فرش و من هم شهردار این شهر شده ام. یکی از نخستین اموری که به ذهنم به عنوان شهردار مشهد رسید این بود که این شهر باید طرح جامع وتفصیلی داشته باشد. در حالی که یک سال و نیم پیش طرح جامع شهر مشهد به شهرداری ارائه شده اما بر اثر کشمکش بین شهرداری و مسکن و شهرسازی، شهرداری مشهد از قبول و ابلاغ آن امتناع کرده است.
    وی گفت:نمی گویم 100 درصد طرح جامع درست است اما اعتقاد دارم 90 درصد آن درست است و 10 درصد باقیمانده را نیز می توان با تعامل، همکاری و همفکری اصلاح کرد.
    شهردار مشهد افزود: طرح جامع شهر مشهد هفته آینده رونمایی می شود و امید است که در دوره زمانی کوتاهی طرح تفصیلی هم آماده شود و از این به بعد هر پهنه ای که در شهر مشهد افتتاح می شود مشخصاتش به اطلاع مردم و متخصصان می رسد.
    وی ادامه داد: طرح جامع شهر مشهد 22 سال است در پهنه ای 360 هکتاری تنها 44 درصد پیشرفت اجرا داشته و این یعنی سالی دو درصد که این رکورد را باید در گینس ثبت کرد.
    تقی زاده خامسی خطاب به جوانان و دانشجویان رشته شهرسازی حاضر در این نشست گفت: ذهن جوان خلاق است و گاه ایده هایی در ذهنهای جوانان شکل می گیرد و جرقه هایی در مغز آنها می زند که راهگشاست لذا از جوانان و دانشجویان رشته شهرسازی می خواهم که برایم بنویسند که اگر شهردار مشهد بودند چه می کردند؟

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی