وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    معمار شهر - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بلند مرتبه‌ سازی در ۱۰ حوزه جنوب غرب تصویب شده که مرحله اول تصویب طرح حدود یک سال و نیم گذشته بود و در منطقه ۹ و ۱۱ اما به صورت محدود تصویب شد. در حال حاضر بیشترین بلندمرتبه‌سازی را در مناطق ۹ و ۱۱ داریم.

    حمید ضمیری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص سنددار شدن بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد اظهار کرد: در سال ۹۳ زمانی که طرح جامع مشهد تصویب شد، بندی در طرح وجود داشت که باید ظرف سه ماه سند بلندمرتبه‌سازی مشهد تعیین تکلیف شود. این موضوع از آن زمان تا امروز بلاتکلیف بوده است.

    وی افزود: چند سال گذشته اداره کل راه و شهرسازی برای تهیه این سند قراردادی با مشاور منعقد می‌‎کند اما به دلیل طولانی شدن شهرداری پیگیر موضوع می‌شود که اداره راه و شهرسازی عنوان می‌کند به دلیل عدم وجود اعتبار و نقدینگی و عدم پرداخت مطالبات مشاور این کار طولانی شده، بنابراین با موافقت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری جایگزین اداره کل راه و شهرسازی در قرارداد می‌‎شود.

    ضمیری ادامه داد: از سال گذشته قرارداد در شهرداری بسته شد. پس از چند جلسه بررسی با حضور شهردار و کمیسیون شهرسازی شورا طرح مشاور به اتمام رسید و آماده ارسال به کمیسیون ماده ۵ است. تدوین طرح تقریبا تمام شده و باید وارد مرحله تصویب شود. طرح به کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی ارسال شده و اگر تصویب شود به شورای عالی می‌رود تا بعد برای اجرا به شهرداری ارسال شود. انتظار ما این است که با توجه به تاخیر تهیه طرح، مراحل تصویب در حداقل زمان ممکن طی شود.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اهداف بلندمرتبه‌سازی عنوان کرد: هدف بلندمرتبه‌سازی کنترل ساخت‌وسازها، کنترل گسترش افقی شهرها، استفاده بهینه از زمین، ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های ناکارآمد و امکان حفظ باغات و فضاهای سبز است.

    وی خاطرنشان کرد: اهداف طرح بلندمرتبه‌سازی نیز جلوگیری از پراکنده‌سازی در سطح شهر و هدایت آن‌ها به محورها و پهنه‌های مناسب با رویکرد برنامه‌‎ریزی است. این طرح در نهایت دو نقشه به ما می‌دهد که یکی نقشه پهنه‌ها و محورهای مجاز برای استقرار ساختمان‌های بلندمرتبه و دیگری ضوابط و مقررات احداث بنا در این پهنه‌ها و محورها خواهد داد.

    ضمیری با اشاره به اینکه براساس مصوبه قدیم شورای عالی شهرسازی ساختمان‌‎های بیش از ۲۳ متر تا ۲۷ مرتبه به بالا بلندمرتبه قلمداد می‌شوند، تصریح کرد: در سطح جدید اینگونه نیست و بسته به مساحت زمین ارتفاع از ۲۵ طبقه نیز بالاتر می‌رود. اگر زمین حدود ۱۵۰۰ متر باشد می‌تواند ۱۰طبقه بسازد، برای زمین ۲۰۰۰ متر ۱۲ طبقه و بالای ۳۶۰۰ متر ۲۵ طبقه در نظر گرفته شده و زمین‌های ۱۰ هزار متر به بالا بیشتر می‌توانند ارتفاع بگیرند، البته شرایط دیگری نیز دارد که باید رعایت شود.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حال حاضر بلندمرتبه‌سازی در ۱۰ حوزه جنوب غرب تصویب شده که مرحله اول تصویب طرح حدود یک سال و نیم گذشته بود و در منطقه ۹ و ۱۱ اما به صورت محدود تصویب شد. در حال حاضر بیشترین بلندمرتبه‌سازی را در مناطق ۹ و ۱۱ داریم.

    وی بیان کرد: تمرکز بلندمرتبه‌سازی بر ایستگاه‌های حمل‌ونقلی یعنی گسترش عمودی شهر بر محوریت ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی و عمومی از جمله ایستگاه‌های قطار شهری و پایانه‌ها است. شاخص‌های بسیار دیگری مانند شاخص‌های زیست‌محیطی، ملاحظات پدافند غیر عامل، شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی، کریدور باد در مشهد و یکپارچگی و پیوستگی بصری نیز در بلندمرتبه‌سازی تاثیر دارد.

    ضمیری اضافه کرد: بلندمرتبه‌سازی می‌تواند در تمام شهر انجام شود اما باید در مناطقی باشد که هم ارزش اقتصادی برای سازنده ایجاد کند و هم مباحث مختلف محیط‌زیستی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی حفظ شود. بلندمرتبه‌‎سازی نمی‌تواند در بافت‌های تاریخی انجام شود؛ زیرا بحث سیما و منظر و مشرف بودن نیز مطرح است و باید کمتر در اطراف حرم استقرار پیدا کند، بنابراین در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و بخش‌های دیگری از شمال و شمال شرق مشهد که شرایط لازم را داشته باشند، مستقر می‌شود.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه یکی از عواملی که حتما باید کنترل شود، مباحث زمین‌شناسی، گسل‌ها، قنوات و مسیل‌ها است، عنوان کرد: مشاور باید این عوامل را بررسی و طرح را با این ملاحظات پیش‌بینی کند. در مناطق ۹ و ۱۱ که گسل دارند بلند مرتبه‌ سازی ممنوع بوده و با یک فاصله استاندارد انجام خواهد شد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی