وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    معمار شهر - طرح جامع ضوابط طراحی ، ساخت و راهبری بیمارستانها و مراکز درمانی که حاصل جلسات تخصصی ، بررسی های فنی و ارزیابی ضوابط موجود در کشورکه شامل مجموعه کتابهای بیمارستان ایمن وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و ضوابط 287 سازمان برنامه و بودجه می باشد ، درمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی تدوین شده است .
    در جلسه ای که با حضورنمایندگان امور نظام فنی و اجرایی،امورسلامت و رفاه اجتماعی و امورراه ، ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور، همچنین نمایندگان سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دواتی و عمومی ، شرکت مادرتخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و انجمن شرکتهای بیمارستان سازایران در محل مرکزتحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی برگزار شد، محمد مهدی حیدری سرپرست این مرکزبا اشاره به اینکه ضرورت تدوین و به روزرسانی ضوابط ساخت بیمارستانها و مراکز درمانی ایمن برکسی پوشیده نیست ، افزود : دراین خصوص تامین نیازها چه از طریق بازنگری ضوابط موجود بیمارستانهای ایمن و چه تدوین ضوابط جامعی نظیرآنچه اکنون ازسوی بخش پایش و هوشمند سازی مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی تهیه و ارایه شده است ، ضرورت اجرادارد .
    وی خاطر نشان کرد : بیمارستانها فضاهایی هستند که در زمانهای بحران ازاهمیت ویژه ای برخوردارند و حتی باید سخت گیرانه تر ازخیلی ازساختمانها و اماکن ویژه در مورد آنها تدوین ضوابط شده و اجرایی شود که در این راستا همکاری ذی نفعان و بهره برداران حائز اهمیت است .
    حیدری گفت :در این راستا آنچه که مهم است همراهی وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی به عنوان بهره برداراست که ازطریق تعاملات و هم اندیشی و دیپلماسی و گفتمان با متخصصان و صاحب نظران رقم می خورد.


    سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین اظهارداشت :در هرنشریه ای که درمرکز تدوین می شود ، دغدغه ما این است که از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های کشور چه درحوزه اجرا و چه درحوزه دانشگاه و مشاوردر تدوین ضوابط ومقررات استفاده شود که علاوه بر موارد یادشده ، داشتن نگاه اقتصاد مهندسی درتدوین ضوابط حائزاهمیت است که درکنارنگاه ایمنی باید لحاظ شود .   
    در ادامه این نشست تخصصی حامد رشیدی اقدم رییس بخش پایش و هوشمند سازی مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح جامع ضوابط طراحی، ساخت وراهبری بیمارستانها و مراکزدرمانی حاصل جلسات تخصصی، بررسی های فنی وارزیابی ضوابط موجود درکشورکه شامل مجموعه کتابهای بیمارستان ایمن وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و ضوابط 287 سازمان برنامه و بودجه می باشد و درمرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده است .
    وی افزود :بر اساس استانداردهای بین الملل مراکز درمانی و بیمارستانی 9 دستورالعمل و راهنما شامل مقررات اداری ، طراحی مراکزبهداشتی ، دسترس پذیری پویا، کنترل عفونت، خدمات مهندسی و طراحی محیط، دستورالعمل برنامه ریزس امکان سنجی وبرآورد هزینه، دستورالعمل برنامه ریزی تجهیزات ، برنامه ریزی خدمات سلامت و دستورالعمل مسیر یابی وجود دارد که دستورالعمل خدمات مهندسی و طراحی محیط در11 فصل مدون شده است .
    رشیدی اقدم اظهار داشت :در نهایت با مطالعات صورت گرفته به این اتفاق نظررسیدیم که برای حصول نتیجه مطلوب، باید نظر همه دست اندرکاران امرو ذی نفعان اخذ و لحاظ شود. ازاین نظربهترین روش، تشکیل کمیته های راهبری که ذی نفعان و بهره بردران نیز حضورداشته باشندو تمام مراحل طی شده تا این نقطه و همچنین طی بقیه مسیر به سمع و نظر اعضای کمیته های راهبردی رسیده شده، از سوی متخصصان امرمورد بررسی و درنهایت تایید قرار گیرد . 
    وی خاطر نشان کرد :در این راستا 10 کمیته تخصصی تقسیم بندی شده است و اعضای این کمیته های تخصصی و فرآیندهای داوری مشخص شده است که تدوین این ضابطه و نشریه درچهار فاز تقسیم بندی شده است این درحالی است که برای اجرای ضوابط طراحی، ساخت و راهبری بیمارستانها و مراکز درمانی یک برنامه زمان بندی 5 ساله در نظر گرفته شده است .
    رشیدی اقدم اظهار داشت :درمقایسه ای که بین ضوبط موجود برای بیمارستانها ومراکز درمانی، ابتدا باید به این جمع بندی برسیم که این پراکندگی ضوابط موجود چقدر به ضررجامعه است و براساس این امرتصمیم مطلوب برتهیه ضوابطی گرفته شود که ضوابط دیگررا تعیین تکلیف نماید و الزام ایجاد کند . ما به عنوان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی می کنیم که دراین راه ارایه کمک کرده به عنوان دبیرخانه علمی، فنی و اجرایی موضوع را اجرایی کنیم .

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی