محمد علی افشانی، شهردار هفدهم شهر تهران به واسطه تجربه مدیریتی ای که در بدنه دولت دارد؛ چه زمانی که استاندار فارس بود و چه تا قبل از اینکه تصمیم داشته باشد به عنوان شهردار تهران وارد عرصه رقابت شود؛ رئیس سازمان شهرداری های کشور بود؛ به خوبی می داند ریشه بسیاری از مشکلات شهرداران کلانشهرها، خلاء های قانونی و یا تصویب قوانین دست و پا گیری است که وقتی در مجلس و یا از سوی دولت تصویب می شود، به لایه اجرایی یعنی شهرداری ها می رسد؛ مشکلات زیادی را به وجود می آورد.
به گزارش تیتر شهر: بعد از شروع به کار محمد علی افشانی شهردار هفدهم شهر تهران، این بار نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا در بهشت دیداری با وی داشته باشند.
هر چند سابقه این دیدارها با شهرداران تهران در دوره های گذشته بیشتر از آنکه منجر به حل مشکلات پایتخت نشینان شود، دریچه ای برای سهم خواهی های بیشتر برخی از نمایندگان مجلس از این مجموعه را فراهم کرده بود. به گونه ای که برخی از شهرداران برای پیشبرد اهداف کلان مدیریت شهری در برخی مواقع مجبور بودند تا به برخی از درخواست های این نمایندگان جامه عمل بپوشانند.
اما اگر از بحث سهم خواهی ها بگذریم، صحبت هایی که در این جلسه نمایندگان مجلس با شهردار تهران مطرح کرده اند، نشان می دهد که آنها بیشتر از انکه به فکر حل مشکلات شهر با همکاری شهرداری، دولت و مجلس باشند، به دنبال این بودند تا یک باردیگر از زبان خودشان مسائل و مشکلات شهر را به شهردار جدید تهران بازگو کنند.
افزایش هزینه های زندگی در تهران، آسیب های اجتماعی، بدهی کلان شهرداری تهران، فقدان اعتماد اجتماعی، ارائه خدمات، احتمال برنامه ریزی شهردار تهران برای ریاست جمهوری، تعدیل کارکنان شهرداری تهران، آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و... از جمله موضوعاتی بود که نمایندگان مجلس سعی کردند یک بار دیگر به شهردار تهران گوش زد کنند.
در کنار مرور دوباره مسائل و مشکلات شهر تهران، عدم پرداختن به موضوع تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری و لایحه افزایش سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده و درآمدپایدار شهرداری ها موضوعات مهمی است که در شرایط کنونی شهرداران کلانشهرها به ویژه تهران به آن نیاز بیشتری دارند.
اینکه نمایندگان مردم در پارلمان ملی به بهشت آمده بودند تا موضوعات و مشکلات شهری را یک بار دیگر به شهردار تهران بازگو کنند، نتیجه گیری درستی نمی تواند از این جلسه باشد حتی اگر صحبت هایی که آنها با محمد علی افشانی مطرح کردند؛ نیز جز این نتیجه، فرآیند دیگری را به عنوان خروجی نخستین دیدار صمیمانه شهردار تهران با آنها در ساختمان مرکزی شهرداری ترهان نمی تواند داشته باشد.
اما در کنار تمام موضوعاتی که نمایندگان مجلس در نخستین دیدار خود در بهشت به محمد علی افشانی اشاره کردند؛ موضوعاتی که شهردار تهران به عنوان مهمترین موضوعات قابل طرح، بررسی در مجلس به عنوان یک پارلمان ملی مطرح کرد نیز حائز اهمیت بود.
به عنوان مثال افزایش سهم شهرداری تهران در لایحه مالیات بر ارزش افزوده از 33 درصد به 40 تا 50 درصد موضوع مهمی است که در افزایش درآمد پایدار شهردارها تاثیرگذار خواهد بود.
هر چند در دوره گذشته مجلس نمایندگان به این نتیجه رسیدند که سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده کمتر شود تا سهم بیشتری به شهرهای کوچکتر برسد؛ اما همان زمان نیز این انتقاد وارد بود مالیاتی که تهرانی ها به دولت پرداخت می کنند؛ باید در همین کلانشهر برای رفع مسائل و مشکلات آن خرج شود.
محمد علی افشانی به نظر می رسد که سعی کرد در این دیدار «میخ» اداره شهر را در حضور نمایندگان مجلس محکم کوبید و به نمایندگان پارلمان ملی بفهماند که لوایح بر زمین مانده شهری و همچنین تصویب قوانینی که بیشتر در حوزه شهری برای شهرداران دست و پا گیر است تا اجرایی تنها با تعامل با کارشناسان شهری قابل حل است.
موضوع دیگری که شهردار تهران در نشست امروز نمایندگان مجلس به آن تاکید کرد، برنامه ریزی برای بدهی 52 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران بود.
با توجه به اینکه شهرداری تهران بدهی های بزرگی را به برخی از سازمان های دولتی مانند تامین اجتماعی و یا بانک ها دارد؛ اما در مقابل نیز بدهی دولت به شهرداری تهران قابل تامل و بررسی است که باید نحوی پرداخت و یا تهاتر این میزان بدهی با میانجی گری مجلس و شورای شهر تهران قابل بررسی است.
عدم توجه جدی دولت به لایحه درآمد پایدار شهرداری ها که 35 سال است که در مجلس خاک می خورد نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که شهردار تهران در نشست صمیمی خود با نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد.
با توجه به اینکه در تبصره 54 قانون بودجه سال 1362 دولت مکلف شد به گونه ای برنامه ریزی کند که شهرداری ها در مدت 3 سال خودکفا شوند. بعد از آن دوره شهرها با اخذ عوارض اداره می شدند تا اینکه در سال 1374 طرح تجمیع عوارض اجرا شد. سال 1386 نیز موضوع مالیات بر ارزش افزوده و سهم 50 درصدی شهرداری ها تعریف شد که در حال حاضر این سهم برای شهرداری 33 درصد و برای دولت 67 درصد است.
درخواست تصویب لایحه مدیریت پسماند دولت در مجلس و واقعی شدن قیمت برق زباله سوزها یکی دیگر از موضوعاتی است که محمد علی افشانی به آن اشاره کرد.
از این نشست نمایندگان مجلس با شهردار تهران می توان اینگونه برداشت کرد که محمد علی افشانی درصدد است تا ضمن بهبود روابط فی مابین کاری مدیریت شهری با دولت، در نظر دارد تا مجلس را نیز به عنوان بازوی قانونگذار همراه خود کند.
با توجه به سابقه ای که افشانی در سازمان شهرداری ها دارد، به خوبی می داند که قوانین بالادستی ای که در حوزه مدیریت شهری تدوین شده است هم نیاز به اصلاح دارد و هم نیاز به نظارت بر نحوی اجرایی شدن خواهد داشت به همین دلیل همراهی مجلس با شهرداری ها می تواند مشکلات و موانع پیش روی اداره پایتخت را بردارد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه شهر تهران پایتخت کشور نیز محسوب می شود هزینه اداره پایتخت برای شهرداری تهران نیز بسیار بالاست و نیازمند این است تا با تصویب قوانینی سازمان های دولتی و خصوص ملزم به پرداخت بخشی از هزینه های فعالیت در پایتخت کنند تا اداره شهر فشار مضاعفی را به پایتخت نشینان وارد نکند.
۹۷/۰۳/۱۰