وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    زندگی ۱۵درصد تهرانی‌ها در بافت فرسوده/وعده دولت برای ورود جدی‌تر

    مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گغت:بسیاری ساختمان‌های تاریخی شهر تهران چه ساختمان‌هایی که بواسطه آرایه‌های معماری و فرهنگی‌شان ارزشمند تلقی شده و چه ساختمان‌هایی که به ثبت آثار ملی در آمده‌اند در معرض خطر قرار دارند.

    به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، علی محمد سعادتی مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در واکنش به وضعیت کنونی ابنیه میراثی و تاریخی در شهر تهران گفت: اگر امروز سرنوشت بسیاری از ساختمان‌های تاریخی و ارزشمند تهران مشابه سرنوشت خانه حسام لشگر است، این رخداد محصول فقدان توجه کافی دستگاه‌های مرتبط با میراث فرهنگی شهرمان، ضعف در معرفی ارزشهای فرهنگی و تاریخی تهران به شهروندان و غفلت از قدرت مردم در پاسداری از ارزشها و بروز زمینه مناسب برای معدودی فرصت طلب است که با سوداگری ، ریشه های هویتی و فرهنگی این شهر را پایمال می‌کنند و روز به روز در این مسیر فربه تر و دغدغه ای غیر از سود و منفعت مالی ندارند.

    وی با بیان اینکه اظهارنظرها و ابراز نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت خانه حسام لشگر را باید فرصتی برای بیان مطالبات اجتماعی و فرهنگی شهروندان عزیز تهرانی قلمداد کرد، افزود: نباید از نظر دور داشت که متأسفانه حال و روز بسیاری از دیگر ساختمان‌های تاریخی شهر تهران چه ساختمان‌هایی که بواسطه آرایه‌های معماری و فرهنگی‌شان ارزشمند تلقی شده و چه ساختمان‌هایی که به ثبت آثار ملی در آمده‌اند، اینگونه بوده و در معرض اینگونه مخاطرات هستند.

    سعادتی افزود: خرید یک یا چند اثر تاریخی توسط شهرداری و یا دولت راه نجات بافت تاریخی تهران نخواهد بود و در این خصوص باید به چگونگی جایگاه مردم بعنوان صاحبان شهر و همچنین وظایف سایر نهادهای عمومی و نیمه عمومی در قبال مردم نیز دقت کرد.

    وی با اشاره به لزوم اقدامات مقدماتی در زمینه صیانت از ابنیه تاریخی تهران از سوی سه عنصر کلیدی «دولت و مجلس شورای اسلامی»، «شهرداری‌ها و سایر نهادهای خدمات رسان در شهرها» و «مردم و جامعه شهری»، گفت: به واقع اگر این آثار به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی کشور عزیز ایران قلمداد می‌شود، دولت نیز در خصوص حفاظت و صیانت از آنها سهم داشته و مسئول است و به دور از انصاف است که صرفاً مسئولیت‌های متعدد و هزینه‌های سنگین مالی نگهداری از این آثار را متوجه مالکین این ابنیه کنیم چرا که می‌توان یکی از نقش‌های مقدماتی دولت را تزریق منابع مالی و ریالی بصورت اعطاء وام‌های حمایتی( با نرخ 4 درصد) بمنظور حفاظت و بهسازی از این آثار دانست و همچنین معافیت‌های مالیاتی و بخشودگی جرایم نیز از دیگر راهکارهای تشویقی قلمداد می‌شود.

    مدیر بافت و بناهای تاریخ شهر تهران با اشاره به لزوم اصلاح نظام درآمدی شهرداری‌ها و سایر نهادهای خدمات رسان در شهرها، افزود: اصلاح نظام درآمدی این نهادها و عدم انتظار کسب درآمد (بویژه درآمد های غیرپایدار) در کوتاه مدت و میان مدت از بافت و بناهای تاریخی شهر تهران ساده ترین وظیفه و کمترین انتظار خواهد بود و از سوی دیگر صدور مجوزهای لازم جهت بهره برداری‌های بلند مدت با تعیین فعالیت‌های مجاز به استقرار و متناسب با بافت تاریخی می‌تواند به تولید یک چرخه اقتصادی کارا و پایدار در محدوده‌های تاریخی بیانجامد.

    وی بیان کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری باید با هدف اقتصادی کردن چرخه حفاظت و بهسازی از بناهای تاریخی در کوتاه مدت منتخبی از فعالیت‌های اقتصادی،فرهنگی، اقامتی، خدماتی متناسب با بافت تاریخی را مشخص کرده و به مالکان اجازه بهره برداری انتفاعی از بناهای تاریخی را به شرط استقرار فعالیت‌های مجاز برای دوره‌های میان مدت و بلند مدت اراِیه کند.

    سعادتی با اشاره به نقش و جایگاه مردم و جامعه شهری در این خصوص افزود: بدون شک مردم مهمترین نقش در پاسداری از این میراث گرانبها هستند. در واقع افزایش آگاهی عمومی نسبت به ثروت‌های فرهنگی شهر و افزایش حساسیت نسبت به اقداماتی که این دارایی‌های عمومی را حفظ خواهند کرد بسیار اثر بخش خواهد بود.

    سعادتی در پایان توجه بیش از پیش رسانه‌ها در معرفی و بازتاب ارزشهای هویتی را بسیار مهم قلنداد کرد و گفت: رسانه‌های عمومی با اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و شفافیت سازی می‌توانند نظارت و کنترل اجتماعی را ایجاد و از این طریق نهادهای مسئول را در پاسداری از میراث فرهنگی شهر مان یاری کنند.

    منبع:‌تسنیم

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی