وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    روایت سباستین شوتایسر از مساجد گلی در مالی بیانگر تقابلی است که بین معماری کهن و مدرنیته شکل گرفته و ادامه حیات این نوع نگاه را تهدید می‌کند.

    هنرآنلاین، سباستین شوتایسر عکاس 50 ساله بلژیکی در خاطرات خود درباره عکس‌های این مجموعه نوشته است: در مقام یک دانشجوی عکاسی که با دوچرخه چند ماه در سال‎های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ در دره‎های مالی سفر کردم، زیبایی مساجد کوچک خشتی در آبادی‌های دور افتاده مرا به شگفتی انداخت، چرا که ناگاه خود را چون بافت زنده‎ای برجامانده از معماری کهنسالی عیان می‎کردند. به اروپا که برگشتم، دریافتم که این معماری بومی عمدتاً مستندنگاری نشده است.

    با این که برخی از نمونه‎های شاخص این شیوه‎ "سودانی" توسط نهادها و فعالان فرهنگی چون یونسکو و ویراستاران بین‌المللی کتاب و مستندنگاران حفظ و حراست می‌شوند، به نظر می‎رسد هیچ کس برای ثبت و ضبط مساجد بی‎نام‌ونشان روستاها به خود زحمتی نمی‎دهد؛ حتّی توریست‌ها که در مسیر جنه و تیمباکتو مشغول اکتشاف‌اند، از کنار آن‌ها بی‌تفاوت می‌گذرند. بنابراین تصمیم گرفتم به شکل گسترده از مساجد دلتای داخلی رود نیجر عکس‌برداری کنم. این مجموعه‌ عکس، که از پانصد و پانزده مسجد گرفته شده است، مشتی نمونه‌ی خروار از مساجد خشتی در دلتای داخلی رود نیجر است. مدرنیته‎ پیش‎رونده و بی‎توجه به شیوه‌های "کهن" ساخت، ادامه‌ حیات این معماری را تهدید می‌کند.

     

     

     

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی