وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۱۷۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

    وب سایت تابناک با تو: آشنایی با یکی از عجایب هفتگانه ‌جهان بیشتر فراعنۀ سلسله های سوم و چهارم مصر در کنار لشکرکشی های پرکشتار و رعب انگیزشان، به عمران و آبادانی مصر نیز پرداخته اند. هنر معماری پررمز و راز مصریان مربوط و متعلق به همین دوره است. در زمرۀ کارهای مهم ساختمانی  فراعنۀ این دو سلسله، ساخت‌ اهرام مصر است.

    با مطالعات گسترده ای که بعدها روی بناهای شگفت انگیز اهرام مصر صورت گرفت، یونانیان این اهرام مصر‌ را در فهرست عجایب هفتگانۀ جهان قرار داده اند. اهرام مصر مقابر عظیم و غول آسای پادشاهان (فراعنه) است که از تخته سنگ های عظیم ساخته شده است.

    آشنایی با یکی از عجایب هفتگانه ‌جهان

    بزرگترین هرم از این مجموعه اهرام سه گانه در نزدیکی روستای غزه در ناحیۀ ممفیس ساخته شد. این هرم متعلق و به نام هرم خئوپس معروف شده است. هرم  خئوپس دارای ۲۳۰ متر عرض و ۵/۱۴۶ متر ارتفاع است و از دو میلیون قطعه عظیم ساخته شده که وزن هر قطعه سنگ ۲۵۰۰ کیلوگرم (۵/۲تن) است.

    در اندرون این هرم، راهروها  و اطاق های بی شمار و تأسیسات جالب دیگری نیز وجود دارد.این مجموعه مکانی جهت دعا و نیایش به خدایان بوده است. هرمی که جسد مومیایی شدۀ فرعون در آن قرار داده شده بود، ویژۀ این امر یعنی نیایش به خدایان بود.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۰۶
     مجله منزل - طلوع حقیقت: هر وقت از شلوغی‌های یک زندگی شهری و پر دغدغه، خسته و دل‌زده می‌شوم به سراغ کتابخانه‌ای می‌روم که دوست بی‌بدیل من در خلوت و آرامشم به حساب می‌آید. کتاب‌هایم را با تمام وجود نگاه می‌کنم و دستی به سر و رویشان می‌کشم. همیشه و همیشه در تمام مراحل زندگی خود، واژه‌ها، کلمات، داستان‌ها و اشعار را می‌ستایم و برای آنکه رسالت خود را به فهم و دانش ادا کنم دست از مطالعه و آرامشی که از آن به دست می‌آورم نخواهم شست. در این مطلب همراه من باشید تا با هم کتابخانه دلبند و روح‌بخش خود را تیمار کنیم و آن را زیباتر از همیشه گردانیم تا شاید هم برای خودمان و هم همه اطرافیانمان مشوقی باشیم برای مطالعه، دانستن و فهم.

    راهکار‌هایی برای چیدمان کتابخانه

    حرف اول

    فراموش نکنید که شخصیت یک فرد کتاب‌خوان و اهل مطالعه، باید در جای‌جای زندگی او مشخص باشد که به‌راستی یکی از مهم‌ترین آنها داشتن یک کتابخانه مرتب و زیباست.

    تصور کنید که در یک روز شیرین و سرد زمستانی، فنجان گرمی چای به دست دارید و برای آرامش خاطر خود می‌خواهید خواندن کتاب تازه‌ای را شروع کنید.

    به سراغ کتابخانه خود می‌روید؛ اما چنان شلوغی و پراکندگی‌ای گریبان گیرتان می‌شود که حتی فراموش می‌کنید که به دنبال چه به اینجا آمده‌اید! پس قبل از هر چیز باید بدانید که جای هر کتابی در کجاست؛ درواقع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه برای چیدمان کتاب‌ها، آن است که آنها را بر اساس موضوع و مضمونی که دارند طبقه‌بندی نمایید؛ برای مثال می‌توانید یک طبقه از کتابخانه خود را به کتاب‌های شعر و دیوان‌های شاعران نامی، طبقه‌ای را به رمان‌ها و طبقه‌ای را هم به کتاب‌های علمی و... اختصاص دهید. با این کار می‌توانید تکلیف خود را برای انتخاب هر موضوع و مضمونی از کتاب‌ها روشن کنید.

    یک بغل مطالعه

    اگر کتابخانه دوست‌داشتنی شما در اتاق نشیمن منزلتان قرار دارد باید به چند نکته دقت کنید. اگر در این کتابخانه، تعداد کمی کتاب وجود دارد باید آنها را به بهترین حالت ممکن چیدمان نمایید؛ بنابراین سعی کنید کتاب‌ها را به‌صورت نامتقارن در دو طرف کتابخانه قرار دهید؛ یعنی برای مثال در سمت راست کتابخانه، چهار کتاب و در سمت چپ آن دو یا سه کتاب قرار دهید. اگر این شیوه نامتقارن را برای چیدمان کتاب‌های خود پیش‌گرفته‌اید بهتر است الگوی تعداد کتاب‌ها را برای طبقه‌های بعدی متفاوت‌تر تعیین کنید؛ درواقع اگر در طبقه اول سمت چپ سه کتاب گذاشته‌اید در همان سمت از طبقه بالا بهتر است تعداد آنها را تغییر دهید. توجه داشته باشید که بهتر است رنگ کتاب‌ها را نیز در چیدمان خود دخیل کنید. ایجاد تناسب و رعایت زیبایی کتاب‌ها در حقیقت می‌تواند ظاهر برازنده و چشم‌نوازی را برای کتابخانه شما به ارمغان آورد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۰۵

    وبسایت چیدانه: اکثر ما ایرانی ها به ظروف، وسایل و اشیای قدیمی علاقه بسیاری داریم. به خصوص اگر آن ها را از یک فرد عزیز همچون مادر یا مادربزرگ به یادگار نگه داشته باشیم. در کنار این وسایل و اشیا، فرش و گلیم ایرانی جایگاه ویژه و خاص تری نسبت به بقیه دارد که البته به نظر من با دانستن ارزش و هنر آن اختصاص چنین جایگاهی دور از منظق نیست. بنابراین تصمیم گرفتم در این مطلب کاربرد جدیدی از گلیم و فرش در دکوراسیون امروزی را به شما معرفی کنم تا بتوانید از آن، به عنوان یک عنصر ارزشمند در دکوراسیون خود بهره ببرید. همان طور که از عنوان مطلب هم مشخص است، این روش برای تزیین دیوار به خانه شما وارد می شود.

    جدیدترین تزیینات دیوار، گلیم و فرش فقط برای زیر پا نیست!

    روش های آویزان کردن فرش و گلیم

    طراحان و دکوراتورها به این موضوه اشاره کرده و اعتقاد دارند که می دانند فرش ها به همان اندازه که در کف خانه و فضای ما موثرند، بر روی دیوارها نیز تاثیر گذار خواهند بود. حتی به نوعی می توانم بگویم که برای شما نقش یک تابلوی هنری بزرگ و ارزشمند را بازی خواهند کرد. در ادامه مطلب، روش های مختلفی را به شما معرفی می کنم تا بدون آسیب رسیدن به فرش و گلیمتان، بتوانید آن را بر روی دیوارهای خانه نصب نمایید. البته روش انتخابی شما به اندازه و وزن فرش خود، محل مورد نظر برای آویزان کردن و در نهایت سلیقه شخصیتان در چیدمان و دکوراسیون بستگی دارد.

    روش اول : استفاده از چسب

    در این روش که یکی از روش های ساده برای این کار محسوب می شود، کافی است از چسب های نواری مشکی رنگ، مانند تصایر بالاف استفاده نمایید. البته این روش بیش تر مناسب گلیم ها، فرش ها و یا حتی پارچه های کوچک و سبک است. یک نوار چسب را به خود فرش می دوزید و نوار دیگر را به قیمتی که می خواهید فرش آویزان شود متصل می کنید. نکته مهم این است که نوارها باید بالای فرش و روی حاشیه و به اندازه عرض آن دوخته شوند. شما هم می توانید این کار را با قسمت بالایی فرش انجام دهید، که فرش حالت آویزان به خود پیدا می کند و هم می توانید دور تا دور فرش را چسب بزنید که کاملا تمام قسمت ها روی دیوار قرار گرفته و حرکتی نداشته باشند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۰۳

    روزنامه ایران - الهه زارعی: شهرها با حضور مردم و پیاده روها هویت پیدا می‌کنند و سرزندگی و پویایی در رگ‌های شهر جاری می‌شود، بنابراین باید براساس نیازها و علاقه پیاده رو‌ها تمهیداتی در طراحی شهری اندیشیده شود تا مردم احساس تعلق خاطر به شهرشان پیدا کنند و آن را قسمتی از دارایی و اموال خود بدانند. همچنین تأمین نیازهای اجتماعی انسان در فضاهای شهری از اصلی‌ترین اهداف توسعه پایدار محسوب می‌شود از جمله اصول پایدار تأمین نیازهای انسان و ارتقای کیفیت زندگی وی است که فضاهای شهری در راستای تأمین این نیاز روانی واجتماعی انسان شکل گرفته است.

    امروزه توجه به المان و مؤلفه‌های معماری و زیبا‌سازی و درعین حال طراحی مناسب مبلمان شهری و گسترش و تنوع آنها متناسب با نیاز شهروندان یکی از ضرورت‌ها، اولویت‌ها و دغدغه‌هایی است که مدیران شهری همواره در انتخاب بهترین‌های آن با مشکل مواجه هستند. انتخاب مبلمان شهری مناسب با در نظر گرفتن زیبایی‌های بصری و جذابیت‌های هنری و درعین حال توجه به‌ضرورت‌های اجتماعی و همسان‌سازی با محیط شهری و همچنین دقت در باورها، آداب و رسوم، اعتقادات و با لحاظ عنصر راحتی و آسایش شهروندان از مسئولیت‌های مهم مدیریت شهری است.

    پارک های یک روزه،نیاز امروز شهرها

    «پارکلت»، یکی از پرطرفدار‌ترین مداخلات شهری

    به‌گزارش سایت «دکانورسیشن»، یکی از راهکارهایی که می‌توان در جهت تأمین رضایت عابران پیاده استفاده کرد، پارکلت است. پارکلت‌ها یکی از پرطرفدار‌ترین مداخلات شهری محسوب می‌شوند که بخشی از پیاده‌رو هستند که فضای بیشتر و امکانات رفاهی برای مردمی که از یک خیابان استفاده می‌کنند، فراهم می‌کنند. این فضا بیرون زدگی از پیاده‌رو است و بخشی از خط پارکینگ خیابان را دربرمی‌گیرد و اندازه آن به اندازه چند جای پارک خودرو است. این فضای اضافی در پیاده‌رو برای عابران امکان توقف، نشستن و استراحت را فراهم می‌کند.

    اگر پارکلت امکاناتی برای نشستن عابران نداشته باشد، ممکن است فضای سبز و باغچه‌ای در کنار پیاده‌رو باشد یا مکانی برای تبلیغات و کارهای هنری فراهم کند حتی این ظرفیت را دارد که امکاناتی برای پارک دوچرخه مهیا کند، این فضاها در واقع پارک با مقیاس کوچک هستند که در امتداد لبه‌ خیابان ایجاد می‌شوند. استفاده از این فضاهای عمومی برای مردم این پیام را تداعی می‌کند که شهروندان در اولویت قرار دارند.

    کسبه یک محل هم براحتی می‌توانند روبه‌روی مغازه خود پارکلت ایجاد کنند، اما جالب است بدانید این فضا فقط مختص مشتریان آن مغازه نیست و سایرعابران هم می‌توانند از این پارکلت‌ها استفاده کنند. به طور مثال شوراها در سراسر استرالیا برای افزایش روح زندگی درصدد تأسیس و ایجاد پارکلت‌های ثابت هستند. البته یک نظرسنجی میان 300 شهروند هم نشان داد مردم نسبت به ایجاد پارکلت با هدف سرزندگی اجتماعی و پویایی خیابان‌ها تمایل دارند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۵۷
    به گزارش تیتر شهر؛  یکی از چالش های این روزهای کلان شهر مشهد وجود بافت فرسوده ی اطراف حرم مطهر است که علاوه بر ایجاد مشکلات امنیتی برای ساکنین، خود به یکی از کانون های بحران در مشهد بدل شده است؛ از بحث امنیت و خیابان های باریک این بافت ها که بگذریم؛ این مراکز به به یکی از نقاط حساس در مواقع زلزله بدل شده است؛ از این رو مسئولین در همه مراحل با روش های مختلف در پی حل این معضل برآمدند؛ اما گویا این تلاش ها کافی نبوده و نیاز است مسئولین رویکرد خود را نسبت به بافت فرسوده تغییر دهند؛ بر این اساس خبرنگار تیتر شهر به سراغ زهرا نژاد بهرام،  عضو کمیسیون معماری و شهر سازی شورای شهر تهران رفت و علت های ناکامی در بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر جویا شد؛ وی علت اصلی ایجاد این بحران را نگاه کالبدی مدیران شهری گذشته به شهر دانسته و معتقد است شهر کوچه و خیابان نیست بلکه محل زندگی انسان هاست؛ از این رو باید مشکلات آن با همراهی شهروندان و ساکنین حل شود؛ نژاد بهرام با ارائه پیشنهاداتی به مدیریت شهری مشهد، خواستار حفظ فضاهای تاریخی در این بافت نیز شد. 
    شکاف عمیقی میان طراحان و بهره وران؛ یکی از دلایل شکست طرح های بافت فرسوده
    زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در ابتدای این مصاحبه گفت: موضوع بافت فرسوده، موضوع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، شهری است یعنی این امر را موضوعی کالبدی نمی دانم و نگاه متفاوتی دارم.
    وی افزود:  بافت فرسوده حاصل عدم تعادل است؛ عدم تعادل میان کار و زندگی. هر وقت تعادل بین کار و زندگی افت پیدا می کند و به زوال افتاد،  شاهد زوال کیفیت بافت برای سکونت انسان هستیم.
    عضو کمیسیون معماری و شهر سازی شورای شهر تهران تصریح کرد:  بافت فرسوده پیرامون اطراف حرم امام رضا (ع) در واقع به خاطر وجود مکان مقدس ایجاد شده است. از این رو همانطور که می دانید شهر یا در کنار آب ها، در کنار منابع مشخص طبیعی و یا در کنار منابع معنوی ایجاد می شود. توسعه شهر مشهد در حاشیه و پیرامون منبع معنوی حرم امام رضا (ع) بوده است. 
    عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اظهار کرد: مشهد به خاطر سابقه چندین هزار ساله، افت و خیز های متعددی در مسیر شکل گیری خود داشته است. این نوع بافت، با توجه به رونق شهرنشینی و رونق زندگی در هزاره سوم و اواخر قرن بیستم نمی توانست ادامه پیدا کند.
    نژاد بهرام ادامه داد: شهرداری مشهد با توجه به این مسئله دنبال ایجاد طرح تفضیلی بافت پیرامون اطراف حرم بود که شرکت تاچ این کار را انجام می داد؛ این شرکت طرحش این بود که حرم را به عنوان نقطه کانونی نگاه کرده و سپس به شکل شعاعی چند خیابان را منشعب کند از این رو بافت های این خیابان را تبدیل به فضاهای تجاری، اقتصادی و مسکونی کند. 
    مشاور اجتماعی سابق شرکت مادر تخصصی تاش گفت: ابتدا تصور می شد  به دلیل اینکه این طرح از بالا به پایین است مردم این طرح را می پذیرند و هیچ مشکلی ایجاد نمی شود و به فضاهای خاص و بناهای واجد شرایط که رسیدیم حفظ خواهد شد اما در عمل با دشواری های بسیاری رو به رو شدیم.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۰۳

    پور سیدآقایی: حال حمل و نقل عمومی تهران خوب است/ معابر ترافیکی جایگزین محدوده های ترافیکی می شود!
    ظهر امروز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصمیم گرفت درباره آخرین ایرادات وارد شده به  طرح ترافیک جدید شهر تهران و تاخیر آن در اجرا توضیح دهد. حتی پورسیدآقایی تصمیم گرفته بود که به صورت پخش زنده تلویزیونی یک بار دیگر تاکیدی بر اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران داشته باشد. ای ندر حالی است که خبرنگاران حاضر در این نشست اعتقاد داشتند که بیشتر از آنکه معاون حمل و نقل تصمیم به رفع ابهامات این طرح داشته باشد؛ به فرافکنی خود در مورد یک طرح مبهم ادامه می داد.

    به گزارش تیتر شهر: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعتقاد دارد که هدف اصلی اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران و بالا بردن هزینه های ورود به این محدوده ها فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودرو شخصی است. اما آنچه از کلیات این طرح بر آورد می شود، این است که کسب درآمد بیشتر از این طرح برای معانت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای پیش برد اهداف و برنامه های سازمانی اولویت بر استفاده از حمل و نقل عمومی دارد.

    به رغم انکه محسن پور سیدآقایی بر این باور است که حال حمل و نقل عمومی شهر تهران خوب است و با کاهش سرفاصله قطارهای مترو در خطوط پر مسافر امکان خدمات رسانی بیشتر به شهروندان میسر شده است، اما واقعیت این است که در ساعات اوج سفر با افزایش مسافر و کمبود واگن ها و قطارهای مترو هنوز مترو برای پایتخت نشینان جاذب سفر نیست. حداقل برای آن دسته از افرادی که تا به امروز خودرو شخصی را مقدم بر استفاده از حمل و نقل عمومی می دانستند.

    از سوی دیگر به غیر از مترو وضعیت ناوگان فرسوده اتوبوسرانی شهر تهران و همچنین ناوگان تاکسیرانی نیز چندان خوب نیست. همچنین با افزایش کرایه سایر مدهای حمل و نقلی این جاذبه ها در میان شهروندان کمتر شده است.

    برخی از تحلیلگران بر این باورند که شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل با افزایش هزینه ورود به محدوده های مرکزی، افزایش کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی سعی دارد تا با ایجاد یک جزیره درآمد خود را بیشتر کند. البته به این جزیره قرار است هزینه پارک خودرو و سایر موارد قابل تعریف در حوزه ترافیک و حمل و نقل عمومی نیز افزوده خواهد شد.

    به عبارت ساده تر چندگانه های معاون فعلی شهردار تهران که به شدت نیز اعتقاد دارد حرف و تصمیمات وی وحی مُنزل و کاملا درست است؛ بیشتر جاذبه برای کسب درآمد بیشتر برای مدیران شهری دارد تا شهروندان.

    این در حالی است که شهروندان نیز مجبور هستند تا جای دولت را در یارانه بلیت مترو و اتوبوس و سایر حوزه هایی که باید به صورت مستقیم ورود و پرداخت مالی و تامین بودجه داشت هباشد را نیز باید پر کنند.


    امروز معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران قول داد تا خطوط 6 و 7 مترو تهران به زودی وارد مدار خدمات رسانی شود تا شهروندانی که در مسیر این خطوط قرار دارند نیز به جای استفاده از خودروهای شخصی و پرداخت هزینه بالای طرح ترافیک از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. این وعده در حالی داده شد که هنوز تکلیف تامین بودجه تکمیل این خطوط و یا فازهای تکمیل شده نیز مبهم است. از سوی دیگر حداقل در این شرایط که شهر بدو نشهردار اداره می شود نمی توان انتظار یک معجزه را از سرپرست شهردار داشت.

    آنطور که معاون شهرداری در حوزه حمل و نقل عنوان کرد طرح ترافیک سال گذشته تا 15 اردیبهشت نیز اعتبار دارد. این تمدیدها نشان می دهد که هنوز در تامین زیرساخت های مورد نیاز اجرای این طرح مشکلات و کمبود هایی وجود دارد که شهرداری تهران حاضر است ضررهای مالی این حوزه را از عدم اجرای به موقع طرح ترافیک تحمل کند تا این زیر ساخت ها تامین شود.

    البته پور سیدآقایی دلیل این تمدید را درخواست سازمان ها و ارگان های خاص  دانست که هنوز موفق به تکمیل مراحل ثبت نام خود در سامانه طرح ترافیک نشده اند.

    بررسی طرح ترافیک جدید شهر تهران در دیوان عدالت اداری مساله دیگری است که معاون شهردار سابق تهران به آن اشاره کرد. به اعتقاد وی ورود این ارگان قضائی به این طرح به مغنای لغو آن نیست. حق هر شهروند است که اگر ایرادی در مورد مسائل می‌بیند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و چون حدس می‌زدیم که این اتفاق می‌افتد از قبل اطلاعات و مستندات را در اختیار دیوان عدالت اداری گذاشته بودیم اما مجددا خواهان توضیحات بیشتر بودند که برای آنها ارسال شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۰۱

    آغاز اختلافات وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی با ابلاغ بخشنامه عدم دریافت حق 5 درصدی از مهندسان ناظر در 26دی ماه سال گذشته آغاز شد و با صدور دومین دستورالعمل در ۵ بهمن ماه همان سال مبنی بر اجرای منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می‌آورد به اوج رسید.

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، اگرچه عباس آخوندی با ابراز تمایل برای حضور در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی، شرایط را برای برگزاری جلسه‌یی درباره این دستورالعمل‌ها فراهم کرد و سرانجام طرفین در روزهای نخست اسفند ماه سال گذشته برای انجام مذاکره روبه‌روی یکدیگر نشستند تا اختلافات ایجاد شده را بر طرف کنند ‌اما اظهارات و موضع‌گیری‌های آخوندی و فرج‌الله رجبی، رییس سازمان نظام مهندسی حکایت از آن داشت که رسیدن به تفاهم کار ساده‌یی نیست.

    البته تا مدتی پس از برگزاری جلسه مشترک اظهارنظر ناامید‌کننده‌یی از سوی طرفین رسانه‌یی نشد اما با اضافه شدن 3دستگاه دولتی دیگر به 9دستگاه قبلی برای اجرای دستورالعمل دوم وزارت راه و شهرسازی از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه، اختلافات میان رجبی و آخوندی که همچون آتشی زیرخاکستر پنهان شده بود دوباره بالا گرفت و رجبی به مراکز زیرمجموعه خود در استان‌ها نامه‌یی نوشت و در این نامه اعلام کرد که اعضای هیات‌مدیره نباید بخشنامه عدم دریافت ۵ درصد را اجرایی کنند و در صورت اجرا با متخلفان برخورد می‌شود. 

    این نامه آمده است:«مطابق ماده(۲۳) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مسوولیت اجرای تصمیمات شورای مرکزی با رییس شوراست بنابراین به صراحت اعلام می‌نماید که وفق مصوبه این شورا مبنی بر عدم ابلاغ بخشنامه مذکور، روسای سازمان‌ها و اعضای هیات‌مدیره مجاز به اجرای آن نیستند و با متخلفان براساس ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد».در شرایط کنونی و با توجه به واکنش شدید رییس سازمان نظام مهندسی به ابلاغیه اول وزیر راه و شهرسازی این سوال مطرح می‌شود که در صورت عدم حل این اختلاف، قانون سمت کدام یک از طرفین اختلاف می‌ایستد؟ بنا به ماده 40 آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وزیر راه از نظر قانونی اختیار دارد هر زمان صلاح بداند، می‌تواند نسبت به حذف یا اصلاح دستورالعمل‌ها یا شیوه‌‌نامه‌های آیین‌نامه اجرایی آن ماده اقدام کند.

    اما با وجود چنین ماده‌یی در قانون سازمان نظام مهندسی، هیات‌مدیره این سازمان می‌گویند حتی اگر این ابلاغیه‌ها قانونی باشد، ابلاغ دستورالعمل پیش از گفت‌وگو و رایزنی، استقلال این سازمان را زیر سوال می‌برد و ابلاغیه آخوندی درباره حذف 5 درصد حق نظارت مهندسان ناظر، بحث‌های چالشی و حقوقی بسیاری را ایجاد کرده است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با این حجم از چالش‌ها و مخالفت‌ها شاهد اجرای این دستورالعمل باشیم زیرا در شرایط کنونی سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها نمی‌توانند این دستورالعمل را اجرایی کنند چون این سازمان‌ها تعهداتی را در بودجه خود دارند که باید آنها را عملیاتی کنند.

    البته با وجود اینکه رجبی با اجرای دستورالعمل نخست وزارت راه و شهرسازی مخالف است به نظر می‌رسد با ابلاغیه دوم چندان مشکلی ندارد زیرا او این ابلاغیه را(مبنی بر عدم تکفل همزمان اموری که زمینه تعارض منافع را فراهم می‌کند) در بعضی سطوح اجرا کرده و یکی از این موارد برکناری مدیر روابط عمومی این سازمان در آخرین روزهای سال گذشته بوده که همزمان عضو هیات‌مدیره نظام مهندسی اصفهان هم هست.

     ابلاغ بخشنامه‌های وزارتخانه الزامی است

    حیدر جهانبخش، نایب رییس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در واکنش به اضافه شدن کارمندان 3دستگاه دولتی دیگر به 9دستگاه قبلی برای اجرای بخشنامه منع فعالیت این کارمندان در ارائه خدمات نظام مهندسی گفت: بخشنامه‌های ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی درباره فعالیت‌های نظام مهندسی و ساخت و ساز شهری لازم الاجراست. جهانبخش افزود: تلقی مجموعه قوانین از فعالیت سازمان نظام مهندسی در قالب پروانه اشتغال به کار این سازمان به معنای شغل نیست و داشتن پروانه به معنای داشتن شغل نیست.

    ابلاغ بخشنامه وزارت راه و شهرسازی این سوال را ایجاد می‌کند که شاغل یک دستگاه دولتی با آغاز فعالیت کارمندی چرا باید از انتفاع کاری خارج شود؟ او اضافه می‌کند: این موضوع در مورد دوشغله‌ها درست است اما برای افرادی که با این پروانه فعالیتی نمی‌کنند، درست نیست زیرا در برخی موارد دغدغه‌های شاغلان در دستگاه‌های دولتی به حدی است که آنها زمان لازم برای استفاده از این پروانه را ندارند. به گفته این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، پیشنهاد می‌شود که خدمات مهندسی در اجرا در قانون تبدیل به شغل شود و به افراد شاغل در دستگاه‌های دولتی عنوان دوشغله داده شود سپس این بخشنامه اجرایی شود.

    جهانبخش درباره عدم دریافت حق 5 درصدی مهندسان ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی می‌گوید: نظام مهندسی معتقد است که به لحاظ قانونی رسما این امکان تعیین شده درحالی که وزارتخانه معتقد است که با بخشنامه وزیر این ماده لغو شده است. او می‌گوید: سازمان نظام مهندسی تهران در جلسه مشترک با وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد که مالکان پروژه‌های ساختمانی حق‌الزحمه حق نظارت را به حساب مشترکی میان ناظر و نظام مهندسی واریز کرده و هزینه نظارت به صورت مرحله‌یی به ناظر پرداخت شود و 5 درصد حق نظارت از رسوب سود این حق نظارت به دست‌ آید.

     تولید «کلونی حقیر» در نظام مهندسی؟

    در شرایطی که دوباره اختلافات وزیر راه و شهرسازی با رییس سازمان نظام مهندسی رسانه‌یی شده است، آخوندی در اظهاراتی به مشکل توزیع کار در نظام مهندسی و ایجاد یک سری کلونی حقیر در اثر این مشکل پرداخت، آخوندی که به نظر می‌رسد با این اظهارات تلاش داشت تا نشان دهد که در برابر اظهارات رجبی خم به ابرو نیاورده و قاطعانه برای اجرای این دستورالعمل‌ها اقدام می‌کند با اشاره به اینکه وقتی دنبال توزیع کار می‌روید، سیستمی ‌ایجاد می‌شود که در آن آزادی و حق انتخاب اصل نیست، گفت: در این صورت مالک هیچ حقی در انتخاب مهندسانی که قاعدتا باید به او ارائه خدمات کنند، وجود ندارد که در این صورت نیز رشد مهندسی امکان‌پذیر نیست.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۵۶

      معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: سیاست تجمیع می‌تواند یکی از راه‌حل‌ها در مناطقی خاص از بافت شهری موردتوجه قرار بگیرد اما اینکه بدون هیچ ضابطه‌ای مردم را تنها تشویق به تجمیع کنیم، درست نیست.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین نشست از سلسله نشست‌های بازخوانی ضوابط، فرایندها و سیاست‌های بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد (بررسی تجربه‌ها و رویدادها) با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در خانه گفتمان شهر و معماری برگزار شد.

    سخنرانی ایزدی

    در این جلسه محمدسعید ایزدی بیان کرد: افرادی که در حوزه نوسازی و بهسازی شهری فعالیت می‌کنند، می‌دانند که با چه مشقتی فرآیند نوسازی صورت می‌گیرد.

    وی اظهار کرد: توجه به نوسازی‌های روی‌داده نشان می‌دهد که محصول پایانی همانند تمام شهر ناموزون، نامتقارن و با تراکم بالا است و تمام این موارد برای افراد سؤالی را ایجاد می‌کند که در زمینه‌های موجود چه کار باید کرد و فرآیند نوسازی باید به چه نحوی انجام شود؟ آیا الگوهایی برای این موضوع داریم و ضوابط و مقررات برای حل این مشکل کمک می‌کند؟

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر اتفاقی که روی می‌دهد ناامیدکننده است و طبق مطالعه‌ای که حدود سه سال پیش انجام شد، سازمان نوسازی شهر تهران تجمیع را به‌عنوان تنها راه‌حل در نوسازی بافت بدون هیچ‌گونه دستورالعمل، ضابطه و بازخوردی توصیه می‌کند.

    وی با اشاره به سیاست‌های تشویقی طرح تجمیع گفت: سرانجام تجمیع در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فضایی کالبدی بوده است.

    ایزدی تصریح کرد: سیاست تجمیع می‌تواند یکی از راه‌حل‌ها در مناطقی خاص از بافت شهری موردتوجه قرار بگیرد اما اینکه بدون هیچ ضابطه‌ای مردم را تنها تشویق به تجمیع کنیم، درست نیست.

    وی ادامه داد: این مطالعه نشان می‌دهد با تجمیع بافت‌های ناکارآمد، چهره کالبدی این مناطق تغییر می‌کند اما فضای اجتماعی آن‌ها دگرگون می‌شود.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: مناطقی از شهر که در دوره‌ای فرسوده نامیده می‌شدند و دارای بافت تاریخی هستند، به لحاظ چهره کالبدی نامطلوب هستند اما فضای اجتماعی گرم و شیرینی دارند و همبستگی اجتماعی در آن‌ها محسوس است.

    وی تصریح کرد: با این دگرگونی و تجمیع در بافت مسکونی دیگر از نشاط اجتماعی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد بافت‌های شهری خبری نیست.

    ایزدی با بیان اینکه با ورود به حوزه معماری و شهرسازی به‌ضرورت یک نقد اساسی نسبت به ضوابط ساخت‌وساز در کل شهر پی بردیم، افزود: بزرگان معماری و مهندسان مشاور تلاش کردند تا این ضوابط را تغییر دهند و بر این اساس در مناطق دارای بافت ناکارآمد، فضای مناسبی خلق کنند.

    وی اظهار کرد: پس از این تحقیقات به این پرسش رسیدیم که آیا در صورت فرصت نوسازی در مناطق دارای بافت ناکارآمد، ضوابط ساخت‌وساز فعلی می‌تواند پاسخگوی نیاز ساکنان این مناطق باشد؟ اگر در زمینه‌های موجود شهر، کاری انجام می‌دهیم ضوابط ساخت‌وساز فعلی چه محدودیت‌هایی دارد و با آسیب‌شناسی چگونه می‌توانیم راه‌حل‌هایی برای برون‌رفت از مسائل حاد این ضوابط و مقررات پیدا و برای اصلاح آن اقدام کنیم.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: در شورای عالی معماری و شهرسازی و حوزه معماری و شهرسازی اعلام آمادگی کردیم تا از طریق هم‌اندیشی افراد در حوزه دانشگاهی و حرفه این اصلاحات را انجام دهیم.

    وی افزود: طبق تحقیق معاونت معماری و شهرسازی و بررسی ضوابط ساختمانی در قرن حاضر، متخصصان به نتایج خوبی رسیدند اما معتقدند تغییرات باید تدریجی صورت بگیرد تا زمینه را برای بهبود وضعیت شهر فراهم کند.

    ایزدی اظهار کرد: بر اساس قانون ۴۰-۶۰ ساخت‌وساز در بخشی از زمین انجام می‌شود اما حاصل آن ساختمان‌هایی بدون ارتباط با یکدیگر است که می‌توان با تغییراتی این وضعیت را اصلاح کرد.

    وی بیان کرد: می‌توان از اقدامات خلاقانه و مبتکرانه در کوتاه‌مدت و اقدامات بلندمدت مانند اصلاح تمام این ضوابط بهره برد که باید جامعه مهندسی با این موضوع همراه شود تا مانند اتفاقی که در نظام‌مهندسی رقم خورده نشود و تضاد منافع مشکلاتی را ایجاد نکند.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: نگاه آسیب شناسانه به ضوابط ساختمانی به‌ویژه در فرآیند نوسازی و بهسازی نشان می‌دهد که آنچه در شهر اتفاق می‌افتد و حاصل آن برای سازمان فضایی و اجتماعی نامطلوب است.

    وی افزود: متأسفانه بدون توجه به‌درستی یا نادرستی، به تخریب بافت به‌ویژه آثار ثبت‌شده ملی اقدام شده و این آثار تاریخی الگوهای خیلی خوبی هستند که به ما می‌گویند درگذشته چگونه به همسایه‌ها، آسمان، زمین و سازمان فضایی شهر فکر می‌کردیم و چه راه‌حلی داشتیم که امروز متأسفانه باقیمانده آن‌ها را به نام توسعه مذهبی تخریب می‌کنیم.

    بی توجهی به نیازهای فرهنگی و اجتماعی در مقررات های ملی ساختمان

    کاوه حاج علی‌اکبری، پژوهشگر برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای و کارشناس نوسازی محله نیز در این نشست اظهار کرد: در سال ۱۳۸۲، شورای شهر تهران طرح‌های تشویقی برای تجمیع پلاک‌های ساختمانی داشت اما باوجود تمام مصوبات تجمیع روی نداد، زیرا ۴۸ درصد پلاک‌های شامل این طرح دارای مساحت زیر ۵۰ مترمربع بودند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۵۱

      مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بکارگیری نوآوری، خلاقیت و استفاده از اقدامات نوین را امری ضروری در دستور کار ایجاد و توسعه شهرهای جدید دانست و افزود: قطعا شهرهای جدید پایلوتی برای نظام شهرسازی در کشور هستند که مسئله‌ای دفعی نبوده و باید به تدریج نهادینه و بروز پیدا کند.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید طی سخنرانی در اولین نشست مدیران عامل شهرهای جدید کشور در سال ۹۷ در تشریح راهبردها و اولویت‌های اصلی کاری طی این سال جدید بیان کرد: قطعا توجه به پایه‌های اقتصادی و مالی در پروژه‌های شهرهای جدید و مشارکت با بخش خصوصی از رویکردهای اصلی ما در سال جدید خواهد بود، چرا که ما باید همزمان با توانمندکردن شرکت‌های تابعه از لحاظ مالی، نیم‌نگاهی به توسعه پایه‌های اقتصادی و فعالیت‌های شهری خود با توجه به ظرفیت‌های موجود داشته باشیم.

    حبیب‌اله طاهرخانی

    طاهرخانی در ادامه با تأکید بر ضرورت بازنگری مجدد به ظرفیت‌های موجود در شهرهای جدید نیز اعلام کرد: قطعا هریک از شهرها با توجه به شرایطی که دارند قابلیت توسعه در یک ظرفیت را خواهند داشت که ظرفیت درمانی، صنعتی، گردشگری و ... می تواند نمونه‌ای از آن‌ها به شمار رود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین توجه بیشتر به مجموعه‌های به نسبت فقیرنشین (درقالب مسکن مهر) با توسعه فعالیت‌های اقتصادی خرد در شهرهای جدید را از دیگر اقدامات اساسی در دستور کار سال جدید دانست و گفت:  با توجه به آنکه همواره شعار اصلی در سیاست ایجاد شهرهای جدید ارائه زندگی شهری به سبکی نوین بوده است پس اگر ما در این فرآیند به تکرار حرکت‌های غیرپایدار شهری در این مناطق نیز بپردازیم کار مهمی انجام نداده و اشتباه کرده‌ایم.

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بکارگیری نوآوری، خلاقیت و استفاده از اقدامات نوین را امری ضروری در دستور کار ایجاد و توسعه شهرهای جدید دانست و افزود: قطعا شهرهای جدید پایلوتی برای نظام شهرسازی در کشور هستند که مسئله دفعی نبوده و باید به تدریج نهادینه و بروز پیدا کند.

    این مقام مسئول در ادامه سخنان خود توجه به انسان محوری، حمل و نقل عمومی، شهرسازی ریل پایه، هویت و فرهنگ، ایجاد فضاهای عمومی، ایجاد مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی در شهرهای جدید را مسئله‌ای مهم و الزامی اعلام کرد و گفت: بدون شک مسئله زیست‌پذیری و کیفیت محیطی بسیار مهم بوده و باید ارتقا یابد، از سویی دیگر توسعه فضاهای سبز شهری، توسعه حوزه نظافت و محیط شهری و همچنین موضوع صرفه جویی در مصرف منابع و انرژی از دیگر موارد با اهمیتی به شمار می‌رود که در اولویت‌های ما در سال ۹۷ نیز دیده شده است.

    طاهرخانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت موضوع تاب‌آوری در شهرهای جدید بیان کرد: در حال حاضر شهرهای ما شرایط مناسبی در برابر حوادث نداشته و باید در بخش ایمنی محیط و مدیریت بحران تقویت شوند که قطعا همکاری با شهرداری‌ها در این حوزه ملزم خواهد بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین پیش از این با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در ایران، جمعیت شهری کشور حدود ۷۴ درصد اعلام شده است گفت: ایران در ۲ الی ۳ دهه اخیر شاهد یک دوره شهرنشینی بسیار شتابان بوده است، شرایطی که شهرنشینی در دهه پیش‌رو را با چالش‌های متعددی در حوزه‌هایی از جمله کیفیت زندگی، زیست‌پذیری و تاب‌آوری در برابر حوادث مواجه کرده است.

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید استفاده از دانش و تجارب کشورهای با سابقه در حوزه توسعه شهری از جمله کره‌ جنوبی را یکی از راه‌حل‌های اصلی در رفع این موانع دانست و گفت: تجربیات و دانش سایر کشورها در این امر موجب می‌شود تا در مسیر اتخاذ تصمیمات مسیری منطقی را طی کرده و همچنین از فرصت محدود مواجهه با مشکلات به نحو مناسب‌تری استفاده کنیم./

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۴۸
    دبیر سابق شورای عالی شهرسازی معتقد است؛ باید برای تهران در مقیاس کشور قطب رقیب تعریف کنیم اما در این سال ها سرمایه گذاری در کشور به اندازه ای نبوده که چنین قطبی ایجاد شود .

    به گزارش خبرنگار مهر، پیروز حناچی در مستند «پایتخت» که به بررسی مشکلات و چالش های شهر تهران می پردازد و راهکار انتقال پایتخت را از نگاه کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار می دهد با بیان اینکه مهم ترین مساله تهران تمرکز جمعیتی و سرمایه گذاری است، گفت: تهران با داشتن دو درصد از مساحت کل کشور حدود ۱۲ درصد جمعیت را در خودش جای داده و بسیاری از چالش های به وجود آمده ناشی از همین تمرکز است . 

    وی با اشاره به رشد حاشیه نشینی در پایتخت، افزود: جمعیت در اطراف تهران نشان می دهد که تهران به جهت اشتغال و گردش مالی و توزیع ثروت امکاناتش نسبت به بخش های دیگر کشور مناسب تر است. اگر ما بخواهیم این جمعیت به داخل تهران نیایند در گام نخست باید برنامه ریزی های لازم در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی یعنی  حمل و نقلی  سریع، آسان و کم هزینه انجام دهیم   . اگر فردی در ۱۰۰ کیلومتری تهران زندگی کند با سرعت بتواند خود را به تهران برساند اما برای اشتغال ،زندگی خود را به تهران نیاورد.

    حناچی با بیان اینکه برای توقف کوچ جمعیتی به تهران باید در مقیاس کشوری قطب های رقیب برای تهران تعریف کنیم، گفت: در این سال ها سرمایه گذاری در کشور به اندازه ای نبوده که این قطب رقیب ایجاد شود. به طور مثال بزرگترین حجم سرمایه گذاری در صنعت نفت در منطقه عسلویه اتفاق افتاده  که در دوره هایی بسیاری از متخصصین ما با میل و رغبت این منطقه را برای اسکان و اشتغال انتخاب کرده اند و ما باید همین مسیر را در عدم تمرکز دنبال کنیم.

    وی تاکید کرد: اگر تراکم را در سطوح مسکونی به همین شکل متمرکز بالا ببریم یعنی قصد داریم به سمت بحران بدویم و به جای آنکه مشکلات را حل کنیم به سمت مشکلات حرکت می کنیم.

    حناچی با بیان اینکه  تفاوتی نمی کند که پایتخت را چگونه و به کدام نقطه ببریم زیرا در هر نقطه ای که اینگونه مدیریت کنیم بعد از مدتی دوباره با همین مشکلات مواجه می شویم، ادامه داد: در خصوص انتقال پایتخت چند نظریه وجود دارد. نخست کسانی که گمان می کنند با انتقال پایتخت مشکلات تهران حل می شود در حالی که چنین نیست، مشکلات بر سر جای خود است و ما بخشی از این مشکلات را با عدم تمرکز به نقطه ای دیگر می بریم که با همین سبک مدیریت همین اتفاقات تکرار می شود.

    وی افزود: ژاپن سال هاست که در حال بررسی انتقال پایتخت شان هستند و هنوز به جمع بندی روشنی نرسیده اند. باید قبل از آنکه به انتقال پایتخت فکر کنیم باید به ساماندهی و آسیب شناسی منطقه عمومی تهران فکر کنیم.

    حناچی  با تاکید بر اینکه طی دهه اخیر هر اقدامی که برای تهران مضر بوده برای این کلان شهر انجام داده ایم، گفت: یکی از اقدامات مهم آن است که به سمت مدیریت منسجم و هماهنگ حرکت کنیم در حالی که ما به سمت عکسش حرکت کرده ایم تا استان را تبدیل به دو استان کرده ایم و یا ۱۱ فرمانداری را به ۲۲ فرمانداری توسعه داده ایم و مدیریت ها را خرد تر کرده ایم طبیعتا با خرد شدن مدیریت ها هماهنگی بین اجزا سخت تر می شود در حالی که تمام تجربیات کلان شهرهای دنیا نشان می دهد که باید به سمت مدیریت منسجم حرکت کرد.

    حناچی با بیان اینکه در اداره امور کلانشهر تهران و شهرهای اقماری پایتخت یک نوع بی انضباطی وجود دارد، گفت: این بی انضباطی در اداره امور شهری یعنی اینکه بگوییم شهر را اداره کن اما نگوییم از چه منابعی می توانیم کسب درآمد کنیم و متاسفانه کم هزینه ترین نوع کسب درآمد برای مدیریت های کوتاه مدت که مسئولیتی هم نمی پذیرند، فروش تراکم و یا عدول از ضوابط شهرسازی است که به نوعی اجحاف به حقوق شهروندان تلقی می شود. و چون دوره های مدیریت کوتاه است بازخواست محلی هم کمتر انجام می گیرد و همه مشکلات به دوره های بعد منتقل می شود. البته این فقط معضل تهران نیست و بقیه کلان شهرهای کشور هم با این معضل مواجهند مخصوصا مراکز استان ها که ۸۵ درصد سرمایه گذاری در ۵ درصد مساحت استان انجام می شود.

    حناچی با بیان اینکه یکی از هدف های اسناد بالادستی شهر تهران ایجاد محیطی امن و دارای آسایش برای شهروندان تهرانی است گفت: طرح جامع  تهران تهیه شده است اما طرح تفصیلی قرابتی با این سند بالا دستی ندارد و  می بینیم که بخش زیادی از تجاری سازی ها خارج از برنامه در منطقه ۲۲ متمرکز می شود که این معنایش آن است که شهروندی که در تهرانپارس زندگی می کند اگر می خواهد خرید متنوعی داشته باشد به این منطقه می آید این یعنی شما دارید به سمت بحران می روید، نتیجه این کار آلودگی هوا، ترافیک، سفرهای غیرضروری بیشتر خواهد بود. حتی اگر این سفرها با حمل و نقل عمومی هم انجام شود یک بار اضافه برای شبکه حمل و نقل شهری است.

    وی در ادامه به بحران آب و اتمام منبع حیاتی آب برای پایتخت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما بیشتر منابع آبی اطراف تهران را به سمت تهران هدایت می کنیم و خروجی آن این می شود که نقاط اطراف تهران را به قیمت تهران خرج می کنیم .

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۴۶